Lyft rätt & skona din rygg!

Ryggen är stark, och klarar mer än vi tror. Tyvärr belastar många av oss våra kotor och diskar på fel sätt, vilket inte sällan leder till ryggproblem som kan bli bestående. Att många av oss dessutom har stillasittande arbeten gör inte situationen bättre. Därför är det viktigt att lyfta på rätt sätt.

Ungefär en tredjedel av alla svenskar drabbas av smärta i ryggen – varje år. Ofta är orsaken felaktiga lyft, exempelvis av lådor som står på golvet, eller matkassar som ska lyftas in i bilen. Det går att bygga upp mer styrka i ryggen, men lika viktigt är att lära sig att lyfta på rätt sätt. Du har bara en rygg.

De flesta svenskar drabbas någon gång i livet av ryggsmärtor, och problem med ryggen har blivit något av en folksjukdom. Anledningarna till detta är dels vår stillasittande livsstil, dels att många av oss inte tränar på ett sätt som stärker ryggen. När vi då belastar ryggen i vardagen kan det smälla till.

Hur du lyfter på rätt sätt

En av de vanligaste situationen där någon skadar ryggen är när något, exempelvis en låda, ska lyftas från golvet. Många böjer helt enkelt på ryggen, vilket gör att föremålets hela vikt ska bäras av ryggraden. Eftersom föremålet hamnar långt från kroppen blir det en omvänd hävstångseffekt, där kotorna i ryggraden – och inte minst diskarna mellan dem – belastas extra mycket. Därför är det bättre att göra så här:

 

  1. Ställ dig med fötterna någonstans mellan axelbredd och höftbredd, så nära och mitt framför föremålet som du ska lyfta.
  2. Håll ryggen neutral, d.v.s. svanka eller krumma den inte, och böj istället på knäna och fäll höftleden.
  3. Ta tag i föremålet, sträck på benen och räta ut höften. Bär föremålet nära kroppen.
  4. Ställ ned föremålet på samma sätt som du lyfte det, alltså genom att böja knäna och fälla höftleden. Ryggen ska fortfarande vara neutral.
Lyft rätt för att skona ryggen

Ryggproblem i siffror

Svenskar som någon gång har ryggproblem 80%
Kvinnor som lider av ryggsmärta i Jämtland 56%
Andel Stockholmare som erkänner ryggvärk 45%

Att ställa in kassar i bilen

Många skadar ryggen när de varit och handlat, och ska lyfta in tunga kassar i bilen. Gör så här för att undvika skador:

  1. Ställ kassen på kanten av bakluckan.
  2. Ta stöd med knät eller foten mot kanten av bakluckan.
  3. Lyft, nu när du har stöd för ryggen, in kassen längre in i bagageutrymmet.

Om du istället vill placera kassar i baksätet kan du ta stöd med knät mot sitsen innan du flyttar in kassen i bilen.

Ta hand om ryggen!

Sitt på huk

Sitt på huk mer i vardagen, exempelvis när du borstar tänderna, pratar i telefon eller byter däck på bilen. Att sitta på huk är en mer naturlig ställning än att sitta på en stol eller i en soffa, och bättre för hela kroppen – bl.a. för ryggen.

Jobba stående

Om du tillbringar mycket tid vid ett skrivbord bör det helst vara ett höj- och sänkbart skrivbord, så att du kan variera din arbetsställning och även stå upp och arbeta. Om denna möjlighet inte finns är det bäst att sitta rak i ryggen, med benen i 90 graders vinkel.

Träna rätt

Om du skulle bli sjukskriven på grund av ryggproblem ska du inte bara ligga hemma på soffan. Kontrollerade rörelser, och lätt motion i form av exempelvis promenader, är bra för ryggen. Det är dock viktigt att inte träna på ett sätt som förvärrar ryggsmärtorna.

Kontakta Oss!

Om du har frågor eller tips och idéer till Lyft.se så är du välkomment att höra av dig till oss!

kontakt@lyft.se

Låda med böcker
Att lyfta tunga lådor, med exempelvis böcker, orsakar ofta problem med ryggen.
Lyftteknik
Böj benen och fäll höften för att lyfta en låda. ("Lifting" , upphovsman: Luis Prado. Källa: the Noun Project.)

Tänk på detta när du lyfter

Viktigt!

  • Undvik att vrida ryggen samtidigt som du lyfter.
  • Många strävar efter att ryggen ska vara helt rak. Men det är inte det mest naturliga. Hos de allra flesta har ryggraden en lätt kurvatur när den är i neutralt läge.
Man som bär en tv
Den här mannen har fattat ett och annat om hur man lyfter och bär.